Wat is Business Intelligence?
De term "business intelligence" (BI) is voor het eerst gebruikt in 1992, door Howard Dresner van onderzoeksbureau Gartner. De term staat voor een brede verzameling van software oplossingen die gericht zijn op het verzamelen, consolideren, analyseren en het toegankelijke maken van informatie. Voor dit doel zijn verschillende Business Intelligence tools voorhanden. Klassieke voorbeelden van dergelijke tools zijn: Reporting & Query Tools, OLAP Tools en Data Mining Tools.
Technische Uitdagingen
Business Intelligence maakt gebruik van diverse interne of externe databronnen. Interne databronnen zijn de verschillende geautomatiseerde systemen binnen een bedrijf, zoals ERP systemen, Manufacturing Execution (MES) systemen, CRM systemen, etc. Externe databronnen zijn gegevens die door derden worden aangeleverd. Bij het bouwen van een Business Intelligence oplossing kan men tegen de volgende uitdagingen aanlopen:
Als oplossing voor bovenstaande problemen maken veel bedrijven ondertussen gebruik van bepaalde datawarehousing technieken.
Business Uitdagingen
Naast de genoemde technische uitdagingen zijn er ook een aantal business uitdagingen. Een bedrijf dat serieus aan de slag gaat met BI zal streven naar één versie van de waarheid. En dit gaat niet vanzelf:
Het bovenstaande klinkt simpel, maar leidt vrij vaak tot grote vertragingen in projecten.
De toekomst van Business Intelligence
Het belang van Business Intelligence zal in de toekomst alleen maar toenemen. De tools zijn inmiddels volwassen aan het worden, waardoor er op dat vlak steeds minder technische beperkingen zijn. Bedrijven die op een goede manier met business intelligence bezig zijn, hebben hierdoor de mogelijkheid om hier belangrijk concurrentievoordeel uit te halen. Tegelijkertijd lopen bedrijven die er nog steeds niet in slagen goede stuurinformatie te genereren, grote kans om hierdoor een grote achterstand op te lopen ten opzichte van de concurrentie. Data wordt steeds belangrijker in een tijd waarin contact tussen klanten en bedrijven steeds meer geautomatiseerd plaatsvind. Als bedrijven steeds meer data beschikbaar stellen via het internet, is deze data niet alleen beschikbaar voor potentiele klanten, maar ook voor concurrenten. De snelheid waarmee bedrijven in staat zijn om interne en externe data te interpreteren, analyseren en om te zetten in acties zal steeds meer bepalend zijn voor het succes.